Arbeidsongevallenverzekering

Wat is een arbeidsongevallenverzekering?

Een arbeidsongevallenverzekering is een verplichte verzekering voor werkgevers die ervoor zorgt dat werknemers beschermd zijn als ze een ongeluk krijgen op het werk of onderweg van en naar het werk. Dankzij deze verzekering worden medische kosten vergoed, krijg je een compensatie als je tijdelijk niet kan werken en is er extra steun bij blijvende letsels.

Vraag hier uw offerte aan.

Wie moet een arbeidsongevallenverzekering afsluiten? 

Werkgevers: Elke werkgever is in België verplicht om deze verzekering af te sluiten voor zijn werknemers.

Zelfstandigen: Zelfstandigen moeten niet verplicht een arbeidsongevallenverzekering hebben, maar ze kunnen er wel zelf voor kiezen om zich te verzekeren met een speciale ongevallenverzekering voor zelfstandigen.

Wat dekt een arbeidsongevallenverzekering?

Ongevallen op de werkvloer: Een ongeval dat zich voordoet tijdens het werk, zoals een val.

Ongevallen op weg naar werk/huis: Een ongeval dat gebeurt terwijl je onderweg bent van of naar je werk, tenzij je een omweg maakt die niets met je werk te maken heeft.

Medische kosten: revalidatiekosten.

vergoeding bij overlijden: Als een werknemer overlijdt door een arbeidsongeval, krijgen de familieleden een uitkering en een vergoeding voor de begrafeniskosten.

Hoe werkt een aangifte bij een arbeidsongeval? 

  1. De werkgever meldt het ongeval binnen 8 dagen bij de arbeidsongevallenverzekeraar. 
  2. De werknemer laat zich onderzoeken en dient een medisch attest in. 
  3. De verzekeraar onderzoekt de zaak en bepaalt de uitkering op basis van de ernst.
  4. De werknemer ontvangt de vergoeding voor medische kosten en eventueel inkomensverlies. 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin